تازهترین پژوهشها حاكی از آن است كه مصرف یك عدد تخممرغ در روز میتواند بدن را در برابر بیماریهای قلبی، سرطان و ناراحتیهای چشمی محافظت كند.
طبق گزارش منتشر شده در نسخه شبكه روزنامه دیلیمیل، ۳۰ پژوهش انجام شده بر روی تخممرغ و فواید مصرف آن نشان داده است كه افرادی كه روزانه یك عدد تخممرغ یا بیشتر مصرف میكنند در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی - عروقی قرار نمیگیرند در حالی كه خطر ابتلا به این بیماریها در كسانی كه تخممرغ مصرف نمیكنند بیشترست. زرده تخممرغ حاوی كلسترول است. متخصصان تغذیه در حال حاضر میدانند كه این كلسترول از چربیهای اشباع شده در غذاست و از نوع كلسترول رژیمی كه باعث بالا رفتن میزان كلسترول خون و افزایش خطر حمله قلبی میشود، نیست. هر عدد تخممرغ حاوی ۱۳ ماده مغذی ضروری است كه همگی در زرده تخممرغ وجود دارد.
محققان میگویند سفیدههای تخممرغ حاوی آلبومین است كه یك منبع مهم پروتئینی محسوب میشود و چربی نیست. همچنین تخممرغ یك منبع غنی از ویتامین B است كه برای انجام فعالیتهای حیاتی در بدن وجود این ویتامین ضروری است. تخممرغ مقادیر قابل توجهی ویتامین A نیز دارد كه برای رشد و نمو طبیعی بدن، حیاتی است. از سوی دیگر ویتامین E موجود در تخممرغ از بدن در برابر بیماریهای قلبی و برخی سرطانها محافظت میكند.
این ماده خوراكی همچنین حاوی ویتامین D است كه میزان جذب مواد معدنی و سلامت استخوانها را افزایش میدهد. به علاوه دخترانی كه در دوران نوجوانی روزی یك عدد تخممرغ مصرف میكنند احتمال ابتلای آنها به سرطان سینه در سنین بالاتر به میزان قابل توجهی كاهش پیدا میكند.
تخممرغ منبع سرشار از ید است كه به ساخته شدن هورمون تیروئید كمك میكند و حاوی فسفر است كه به سلامت استخوانها و دندانها كمك میكند. كالری موجود در تخممرغ نیز در سطح پایینی قرار دارد.
تخم مرغ در سطح جهان به عنوان یكی از عالیترین، كاملترین و پر مصرفترین منابع غذایی انسان به شمار میرود بطوری كه بعد از شیر مادر در رتبه دوم قرار دارد.
تخم مرغ در سطح جهان به عنوان یكی از عالیترین، كاملترین و پر مصرفترین منابع غذایی انسان به شمار میرود بطوری كه بعد از شیر مادر در رتبه دوم قرار دارد.تخممرغ دارای پروتئین بالا همراه با تمامی اسیدهای آمینه، تمامی ویتامینها به جز ویتامین C، مواد معدنی فراوان به ویژه كلسیم، فسفر و مقداری چربی است.طبق یافتههای جدید، زنانی كه در طول دوران نوجوانی تخممرغ بیشتری نسبت به همسالان خود مصرف كرده باشند در خطر كمتری از نظر ابتلا به سرطان سینه هستند.طبق نظر پژوهشگران دانشگاه هاروارد تخممرغ به علت سطح بالای آمینواسیدهای ضروری، ویتامینها و مواد معدنی باعث حفاظت فرد در برابر سرطان سینه میشود.یك تخممرغ روزانه میتواند ٣/٣١ میلی گرم اسید فولیك، ٤/٢١ میلی گرم كلسیم،٢٥ میلی گرم ویتامین A یك كودك ٦ تا ١٢ ماهه را به خوبی تامین كند.سرانه مصرف تخممرغ در كشور ژاپن از دیگر نقاط دنیا بالاتر است (٦ عدد در هفته) این در حالی است كه بروز بیماریهای قلبی در این كشور از همه جای دنیا كمتر است. سفیده تخممرغ منبع اصلی پروتئین تخممرغ میباشد و هر شخصی برای ساخت و ترمیم بافتهای بدن و تولید پادتن جهت مقابله با عفونتها به این ماده نیازمندست.
بر گرفته از سایت سیمرغ